Tuesday, December 8, 2015

Adik adik atau adik beradik

Apa itu adik beradik?
Satu hubungan saudara terjalin hasil dari hubungan bapa dan  ibu.
Apa itu saudara kandung?
Satu tali bersaudaraan hubungan satu bapa dan satu ibu (sekandung).
Apa itu adik beradik saudara?
Boleh tengok mana2 signboard  company yg bukak bisnes adik beradik saudara.
Contoh " Ah kiaw dan adik beradik saudara enterprise"


Tapi apa yg saya tak faham macam mana adik beradik boleh bergaduh?
Atas dasar dengki?dendam? tak puas hati?
Adik beradik atau saudara kandung atau apa sahaja erti hubungan.
Bak kata org air cincang tak kan putus...indah kan perumpamaan ini.
Tapi org2 sekarang still tak faham...cuba jugak putus kan air.
" Kalau kau terrer sgt la" so apa yg saya nampak tak terrer mana pun.

Balik raya pun jumpa.
Balik rumah mak pun jumpa.
Pergi rumah saudara pun jumpa.
Anak kau anak saudara aku jumpa lagi.
Adik kau adik aku jugak jumpa lagi.


So try la putus kan air tu kalau boleh?
Buat pening kepala semua orang.

Ada kau susah? Tak susah pun... buat tak tahu je.
Sebab dosa masing2 tangggung..

Ingat zaman Nabi Adam je ada kisah Habil dan Qabil.

Semoga ALLAH memberi hidayah kepada mereka.

Amin.


Jangan sesekali guna ayat ni
"Don't worry what people say or what people think. Be yourself"

Sometimes we need heard what people want to say.
And sometimes we need be someone else .





Thursday, January 22, 2015

Masih di sini

Ohhh man....(terpancul keluar ala2 kiki) hihihi.

Dah 2015...dan saya makin tua..dan saya masih disini DRB kesayangan ku.
3 tahun membanting tulang. Rezeki ALLAH swt bagi.
Anak dah makin besar, tahun depan nak start sekolah... aduss..poning kapala ni mau posing.

Pekan -Kuantan, kuan -tan pe-kan

3 tahun, 5 tahun....cabaran tetap ada.

Banjir, Campak, Arwah ayah meninggal. Sakit, gigi baru dah tumbuh.
pandai merajuk - tu refer pada anak bongsu saya.
Kawan -lawan.
Gaduh ngan boss, Gaduh ngan boss org. Gaduh ngan user yg tak paham.

Gaduh ngan sapa2 sahaja...hahahaha..

asyik gaduh je bila nak damai?


Friday, December 20, 2013

cincai

"tukar kerja lagi"

kenapa perlu kita tukar kerja??adakah disebab masalah personal org tersebut atau persekitaran yang buat seseorang itu buat keputusan untuk bertukar kerja.
Kalau tanya pendapat saya pulak..tukar kerja ni kena pandang pelbagai perspektif .
1) Mungkin orang tu nak cari environment yang lain - boring asyik buat perkara yang sama je setiap hari.Jumpa orang sama setiap hari....rutin harian.
2) Nak tambah ilmu pengetahuan, disamping bertukar kerja ke tempat baru dapat menambah lagi ilmu yang lain. Cth lari bidang sikit dari akauntan ke IT??/ errrkkkk boleh ke?
3) Nak tambah gaji, yaaa....kat sini lah nak market diri.Nak tengok berapa orang/ kompeni luar nilai kita, berdasarkan pengalaman yang ada.

Kalau dirangkum 3-3 perkara diatas...saya pilih no 3.Nampak macam materialistik kan? Tapi ini lah hakikat kalau index menyatakan taraf hidup miskin ada lah mereka yg berpendapatan 3000. tu dah memang sadis.Dah macam kat india rasanya..Yg kaya terus kaya dan miskin terus miskin.Lebih-lebih lagi kenaikan harga sana sini.

Bayangkan kalau orang tu kerja kerajaan gaji 1000. tetap tiap bulan elaun sana sini pergi lah dekat2 2000. So ada anak kecil 2. masih bersekolah 2. 4 orang anak nya.Bawa motosikal shaja sebab tol dan minyak harga naik. Dok kat bandaraya mcm KL....boleh hidup ke?? jawapan boleh kalau rakyat berjimat cermat. Tapi takde kemewahan mungkin anak kecil tu hanya dapat minum Teh O mcm saya kecil2 dulu. Dan makan nasi hanya sekali sehari.hidup jugak kan.Berbanding piramid makanan yang suruh amik mcm2.

Tapi segala nya ada ujian dari ALLAH.sejauh mana kita berusaha dan membantu sesama yang susah.
Kalau tak  nak bantu. Ada lah balasan di akhirat kelak.

Hei...macam dah jauh cerita ni...Ok kembali ke pangkalan jalan.

Saya pilih no 3.Sebab saya rasa segala nya di Malaysia ni memerlukan duit,. Pendidikan, Pengangkutan.Kesihatan,even dari segi KESELAMATAN pun perlu di bayar. Jadi untuk menjamin segala titik tolak sebagai rakyat yg prihatin dengan keadaan Malaysia sekarang saya perlu berubah supaya anak2 saya tidak perlu minum TEH O mcm saya suatu ketika dahulu...pernah menginap penyakit buah pingang seawal usia 6 tahun. Akibat kekurang zat makanan.

Sekian terima kasih...

Cincai..................................

Wednesday, November 13, 2013

Dunia ku kini

Salam

Diam2 dah nak sampai hujung tahun...dan tahun depan genap usia perkahwinan saya 4 tahun.
Dikurniakan sepasang anak, anugerah ALLAH swt. lagi melengkapi kehidupan saya kini.

Ceeewaaahhh...macam baca cerpen pulak kan mukadimah nya. Ainul anak saya kini dah 5 bulan..saiz S,hehehe..kecik je tuan nya ikut Abi.Muka pun ala2 Abi..so fair and square kalau anak laki saya mcm photostat muka saya.

Ini kali pertama, saya update blog waktu kerja.hehehe,...tak patut kan.takpe lah waktu rehat lagi pun.Saya malas nak keluar..makan tempat yg sama..lauk sama.Tu kadang2 saya bw bekal.Anak saya Addin yg sulung tu saya bekalkan.Tak kira lewat camne nak g kerja at least saya bekal gak.Goreng nuget ke, cokodok ke, pan cake ke...at least dia tak makan kat luar.

Cuma Ainul je tak leh makan lagi.InsyaALLAH tahun depan Ainul dah start makan saya kena bgn lagi awal dr biasa nak masak bubur.hihihi....

Jalani kehidupan normal seperti biasa.Hujung minggu suami bw jejalan ngan anak2.Kemas2 rumah...masak2 then gelak2 then..tgok tibi...tipikal kan. But its fun actually.
Buat saya seronok walau sibuk camne kita bekerja jalan sesekali abai rumahtangga dan keluarga.
Tu kunci kebahagian.

Baru2 ni saya dikejutkan dengan hafazan ayat quran anak saya Addin usia 2-10bulan.Dia dapat baca 4 baris surah Yassin.Alhamdulillah...syukur dan 3 qul serta ayat qursi memang dah boleh baca.Apatah lg al-fatihah....Syukur anak Umi nak jadi Al-Hafiz agaknya.Mana tidak bangun je dari tido dah mintak al-quran nak baca,...buat saya tersenyum....syukur.Mudah-mudahan anak Umi ni terus cintakan al-quran kalam ALLAH.

Petua nya..selalu lah mengaji ketika mahu tido kan anak2.Bukan sekadar menyanyi lagu buai laju2.

OK sampai sini saja.
Hanya ALLAH memberi rezeki pada kita jika kita berserah dan bertaqwa kepada NYA.

Wallahualam.


Thursday, July 4, 2013

Sebulan Sudah

Alhamdulillah kehadrat Illahi atas kurnia rezeki NYA.Saya telah dikurnia kan baby girl, Hari ni genap sebulan Nur Ainul Mardhiah. Sihat walafiat... dan watak saya sebagai ibu selepas ini semakin mencabar, Yelah dah dapat anak perempuan ni apa2 hal mesti Ummi nya lah role model. Saya panjatkan doa semoga saya dapat menjadi contoh terbaik untuk anak saya. 
Menjaga Ainul sangat mudah, saya tak perlu risau nak berjaga malam - sampai mak saya cakap macam org bukan dalam pantang.Sebab tido cukup, makan cukup, rehat cukup...macam betul2 cuti bersalin.
Rumah dan kereta dah settle maknanya segala dirancang mengikut jadual. Dan tak lama lagi dah nak berpuasa pula.Kami sekeluarga akan menyambut ramadhan di rumah baru.Alhamdulillah...syukur.
Ok ini saja update dari saya...

Dan ini lah Awek Korean....sebab masa pregnant byk sangat tengok drama korea.So keluar walah,...mata nyer sepet meh..hehehehe...

Thursday, March 28, 2013

my job kills my carier

Opps...ni berbincangan dlm kereta, cerita pasal kerja boleh membunuh kerjaya kita.
Dalam IT,

Kejadian pertama - kalau salah tekan satu button sahaja samada terlepas pandang ke or apantah lagi ter 'drop' database or so on...confirm kena show cause letter dan di berhenti kan.Coz system tu sgt penting dalam operasi dalam syarikat....
So ke careful dgn menda2 gini. Tak boleh main godek2 suka suki...if tak de pengalaman tak de pengetahuan jgn buat2 pandai.

Saya pernah tertukar password database ; apa lagi semua system tak boleh access..coz system intergrate ni lagi lah.Nasib baik ada pakar yg tolong sebelum management tahu.Kalau tidak confirm saya dinasihatkan berhenti.

Pengalaman kawan saya over look pasal recycle server.Pagi tu server tu memang overlimit space then satu hospital tak dapat masuk system..dapat tahu dek pengarah. Pagi tu jugak kwn saya diberhenti kan kerja.

Saya pun sendiri agak berjaga2 kalau nak godek2 server ke system ke database ke.Make sure ada backup so kita boleh restore balik if anything happens..Tak sanggup!!! kalau kena menghadap menda2 gini.

huhuhuhu..............

Tuesday, March 5, 2013

masa depan saya??

Pepagi lagi boss dah panggil masuk bilik dia,siap suruh tutup pintu...wow!!! sulit betul ni rasa nya.
Ayat pertama : Fazia awak sihat?
saya Ok je boss.. balas saya dengan muka selamber pagi yg bungar.
Errmmm saya tengok awak ni..bla..bla...bla....
Saya hanguk kepala dan mengiyakan setiap patah perkataan yang terpancul keluar dari orang yg jauh lebih tua dari saya.Saya sangat menghormati dia.
Abis je ayat dia...tiba masa serangan balik dari saya.

Cam ni lah boss,saya tahu boss dengar saya ada kelebihan dalam bab2 software ni memang dalam perancangan saya nak apply apa yang saya ada ni kat sini.Tapi masa saya terikat,Saya takde kesempatan nak buat macam2..Dalam idea saya ni dah ada perancangan saya sendiri.
Boss dengar sebijik-bijik idea yang saya luahkan....dia setuju.

Tapi, dia masih tak tahu dalam tempoh 2 tahun saya akan chow chin chow....tammat sahaja ikatan saya.heheheheee..........

I better start looking a new job..

Bulan Ramadhan 2023

 Assalamualaikum semua. Hari ini merupakan hari yang ke 19 Ramadhan, Here we go... kini kita dalam 10 hari Ramadhan terakhir. Selalunya En.S...