"kesunyian" ada cerita disebalik perkataan kesunyian, once upon a time ada kawan aku masa sama-sama study.Dia ni agak ceria orang nyer, tabah..walaupun telah kecewa beberapa kali dalam bercinta.Besa lah time study time tu kena cari teman.Kena budget umur..kira-kira pas study terus leh kahwin..hehee.budget jelah.Tapi tak semestinya yg dirancang tu menjadi.Ada hikmah disebalik setiap kekecewaan itu.Adanya kita dapat yg lebih sempurna melengkapi hidup kita..Ok, bebalik dengan citer kesunyian, kawan aku ni pernah di letak password email dan SMRP as "kesunyian"..selama itu aku tak tau pun dia sunyi memandang kan dia baru je kecewa then memang dia solo kaw-kaw masa tu, till dia mintak tolong aku semak email dan SMRP. Aku tanya password dia kat telefon..sambil melayari internet di lab fakulti..Secara perlahan dia sebut password dia "kesunyian"..aku mintak dia ulang banyak-banyak kali.sebab dia sebut cepat dan slow.Aku tak dapat tangkap apa dia cakap..sampai aku betul-betul sure apa dia sebut..Aku tergelak kuat..tengah-tengah ramai student lain dalam lab.
Hampir tak percaya..dan agak tergaru kepala.tak tau selama ini kawan aku tu sunyi..sampai password pun letak kesunyian..hahaha..even peristiwa tu dah lama sangat-sangat..sampai sekarang aku ingat password dia.Tapi now dia dah tak sunyi dah, Dah bertemu jodoh dengan rakan sekampus gak..Alhamdulillah, dan bergelar ibu sekarang.
Aku pulak sekarang mengisi masa lapang aku dengan up date blog.Memandangkan asben aku berkerja..jadi agak sunyi aku dirumah.But its ok..adakala aku kena tinggal seorang kena belajar berdikari...supaya tidak segala menda aku harapkan asben aku.Bak kata pepatah..sayangkan isteri tinggal-tinggal kan..hehehe..baru ada rasa rindu sikit..if tak asyik dok berkepit je,susah gak.
Sekarang pun aku merupakan seorang tester..kena lah wat cara student.Beside ada exam pas raya cina ni.Walaupun aku agak terumbang ambing dengan kerjaya baru aku ni.InsyaALLAH aku akan berusaha..mencapai apa yg diimpikan..lebih-lebih dapat support from dia..sampai tahap aku jadi tester oracle..huhuhu agak best gak bunyi nyer.Dan hidup aku tidak kesunyian seperti password kawan aku itu.
"Satu anugerah tidak ternilai adalah kehidupan - warnai hidup dengan penuh makna dan ceria - yang pasti hidup ini terlalu indah untuk menilai sesuatu suka mahupun duka"
Sunday, February 14, 2010
Thursday, February 11, 2010
super super super
agak lama aku tak bukak blog aku sendiri.Apa leh wat.masa berjalan tanpa undur semula.Alhamdulillah..ari ni aku luangkan masa untuk menjenguk-jenguk apa yg bersawang.Ok, let start with my new life..yup..aku kini sah bergelar seorang isteri, teman, kekasih serta sahabat kepada suami aku.Syukur hadrat Allah swt limpah kurnianya majlis kedua-dua belah berjalan lancar.Sesungguh nya mana terkurang tu datang dr manusia dan yg segala yg terbaik datang dari-Nya.Kini, aku dua minggu menjalan hidup yg penuh warna warni..dan segala nya baru.Aku dah start keje baru, rumah baru, persekitaran baru..dan segalanya baru.Aku cuma perlu adapt dengan situasi..so far so good.Tak de masalah yg timbul..cuma kekadang tu aku tak cukup masa bersama suami aku.Dia berkerja, aku pun sama.Pulak tu dia cuti,aku tak cuti..dia pulang dr kerja..aku otw nak pergi kerja..Nak menuju ke tempat kerja masing dah amik masa berjam-jam dalam kereta..dengan jem lagi.
Aku kesian kat suami aku,kalau boleh aku henti kan masa..aku balik nak masak kat dia.Tapi,kira Ok gak dia memahami aku..penat perah otak dengan training..then balik drive jauh-jauh berjam dalam kereta nak balik rumah.Nasib baik lah.,betul kata orang dulu-dulu yang penting kena saling faham..Dan aku pula kena faham kerjaya dia macam mana.So aku pulak tak boleh amik mudah if dia sanggup berkorban masa untuk aku.Why not me..kena lah give and take baru betul.
Apa-apa pun..aku bersyukur adanya seorang suami merangkap sahabat yang memahami aku ini..yg agak weng-weng..
InsyaALLAH aku bertanggung dan jawab di akhirat kelak..dengan melaksanakan tugas aku as isteri kepada dia.Aku akan sentiasa ada disisi nya..InsyaALLAH.
So,pada kekawan yang datang pada majlis perkahwinan aku..terima kasih atas kehadiran kalian..serta doa kalian..
nota kecik : nak lipat kain pulak..pas ni..hehehee...super..super...super woman..hooooooo!!!!!!! (jerit ala2 lionor dlm citer thundercat)
Aku kesian kat suami aku,kalau boleh aku henti kan masa..aku balik nak masak kat dia.Tapi,kira Ok gak dia memahami aku..penat perah otak dengan training..then balik drive jauh-jauh berjam dalam kereta nak balik rumah.Nasib baik lah.,betul kata orang dulu-dulu yang penting kena saling faham..Dan aku pula kena faham kerjaya dia macam mana.So aku pulak tak boleh amik mudah if dia sanggup berkorban masa untuk aku.Why not me..kena lah give and take baru betul.
Apa-apa pun..aku bersyukur adanya seorang suami merangkap sahabat yang memahami aku ini..yg agak weng-weng..
InsyaALLAH aku bertanggung dan jawab di akhirat kelak..dengan melaksanakan tugas aku as isteri kepada dia.Aku akan sentiasa ada disisi nya..InsyaALLAH.
So,pada kekawan yang datang pada majlis perkahwinan aku..terima kasih atas kehadiran kalian..serta doa kalian..
nota kecik : nak lipat kain pulak..pas ni..hehehee...super..super...super woman..hooooooo!!!!!!! (jerit ala2 lionor dlm citer thundercat)
Wednesday, January 27, 2010
berserabut tinggi
Aku tak dapat lelap kan mata agi..sok nak kena g pasar borong ngan my mum.banyak menda nak buat..lately aku rasa sangat tertekan..adakah tekanan ini aku sendiri yg cipta?atau orang lain yg datang serabut kan aku.Ntah aku pun takde jawapan.Yang aku pasti aku dah menambahkan lagi satu perkara yg serabut kan..apa ntah aku leh cakap menda yang tak sedap didengar..aku pun tak tau camne leh terlepas cakap macam tu.Ambik nak ko..tak pasal-pasal,suasanan jadi diam..kelu..masing-masing ligat berfikir..dah hari makin dekat.Betul lah org tua-tua kata kerana mulut badan binasa.Hah,ini lah natijah nya..padan muka aku..bengkak mata aku kali ni.Jangan ada kantung mata sudah lah..jenuh pulak aku dok tuam ngan air suam mata aku ni.Cepat lah hilang bengkak nya.
Sudah nya aku minta maaf..tapi boleh macam tu je ke?Aku kena ambik ikhtibar kali ni.Tapi tu lah dalam faham kenal hati budi masing-masing mesti gak menda-menda yang remeh temeh ini leh jadi besar.Alhamdulillah perbincangan dan komunikasi tu dapat membantu dalam selesaikan beberapa masalah.Bukan penyelesaian dengan melarikan diri tanpa berkata apa-apa.
Or may be..setelah sekian lama aku dok bertapa dirumah..aku dah jadi muak..gila..bosan..i need satu yang berkembang...so secara tak langsung faktor -faktor sempit aku ni.Membuat kan aku jadi begini..rasa tertekan..serabut ntah apa-apa ntah.Sudah nya aku lepaskan pada org yang lebih serabut dari aku..dan ini lah hasilnya..apa yg aku bebel kat sini pun aku tak tau..
kepala pening..sok nak bangun pagi-pagi.
rumah dah gelap..semua lampu dah padam-makna nya semua org dah tido..kecuali aku
dan aku rasa aku perlu tido jugak..
gdnite..
nota kecik : terima kasih kerana membuka ruang perbincangan sebelum perkara kecil menjadi lebih besar.
siapa cakap berbincang tak dpt selesai masalah??hehehehe..TQ gak sudi maafkan saya..I LoVe U syg.
Sudah nya aku minta maaf..tapi boleh macam tu je ke?Aku kena ambik ikhtibar kali ni.Tapi tu lah dalam faham kenal hati budi masing-masing mesti gak menda-menda yang remeh temeh ini leh jadi besar.Alhamdulillah perbincangan dan komunikasi tu dapat membantu dalam selesaikan beberapa masalah.Bukan penyelesaian dengan melarikan diri tanpa berkata apa-apa.
Or may be..setelah sekian lama aku dok bertapa dirumah..aku dah jadi muak..gila..bosan..i need satu yang berkembang...so secara tak langsung faktor -faktor sempit aku ni.Membuat kan aku jadi begini..rasa tertekan..serabut ntah apa-apa ntah.Sudah nya aku lepaskan pada org yang lebih serabut dari aku..dan ini lah hasilnya..apa yg aku bebel kat sini pun aku tak tau..
kepala pening..sok nak bangun pagi-pagi.
rumah dah gelap..semua lampu dah padam-makna nya semua org dah tido..kecuali aku
dan aku rasa aku perlu tido jugak..
gdnite..
nota kecik : terima kasih kerana membuka ruang perbincangan sebelum perkara kecil menjadi lebih besar.
siapa cakap berbincang tak dpt selesai masalah??hehehehe..TQ gak sudi maafkan saya..I LoVe U syg.
Wednesday, January 20, 2010
Redha dan sabar
Senang aku nak share sesuatu yang boleh di manfaatkan bersama. Dalam aku meniti hari-hari ke suatu tarikh aku bergelar isteri pada dia.Dalam keadaan serabut maut,masalah itu ini datang ..dan aku tahu dia sekarang dilanda masalah kewangan.Aku tak mampu nak membantu dari sudut itu hanya dapat menyokong sahaja dan mendengar apa masalahnya.Sedang aku disini berusaha untuk merealisasi kan satu majlis perkahwinan bersama.InsyaALLAH aku akan sentiasa di sisi nya dalam susah mahupun senang.Pelbagai dugaan akan dihadapi kelak apabila melangkah ke alam yang dinamakan perkongsian hidup.Saat dan waktu kita dilanda masalah seumpama ini tak perlu kita menutup mata menutup telinga berjalan tidak tentu hala.Kerana pada Allah kita masih ada, dan aku percaya segala ujian dan dugaan yg datang lebih mematangkan fikiran kita agar lebih bersedia melangkah ke alam yg belum kita tahu bagaimana keadaan nya.Selagi tidak henti kita berdoa dan sentiasa mengingati Allah SWT.
Sabda Rasulullah SAW:
Ketika Allah suka pada seorang hamba,Dia mengujinya,Jika dia sabar,Dia hindarkan.Jika dia rela,Dia memilihnya..
Dalam hadis Atsar dari Ibnu Abas,ketika Rasulullah SAW datang kepada sahabat Ansar,Baginda lalu bertanya, "Apakah kamu semua orang-orang mukmin?" Mereka diam. Umar berkata, "Benar wahai Rasulullah." "Apa bukti imanmu?" Mereka berkata, "Kami bersyukur ketika senang,sabar ketika bala dan rela kepada qada". Kemudian Rasulullah SAW berkata "Sesunnguhnya mereka orang mukmin,"
Rasulullah SAW bersabda:
" Dalam sabar terhadap sesuatu yang kamu benci terdapat banyak kebaikan"
"Kalau sabar itu seorang lelaki,tentulah dia mulia,Allah menyukai orang-orang yang sabar"
Syukur kepada Allah atas setiap yang berlaku ada hikmahnya: Suka aku kongsi dalam surah al-baqarah:152
Allah Azza Wa Jalla berfirman :
"Maka ingatlah kamu kepada- Ku.Nescaya Aku ingat kepada mu.Dan berterima kasihlah kepada- Ku,dan janganlah kamu menyangkal nikmat- Ku ."
Suka juga aku berkongsi pengetahuan kepada semua :Ayat dan surah yang boleh kita amalkan untuk hindari kemiskinan dan kepapaan.InsyaALLAH semoga kita diberkati oleh NYA:
Bacalah surah Al-Kahfi ayat 45 hingga 46 pada malam jumaat.InsyaALLAH dimurahkan rezeki nya.
Hadis Rasulullah ada menyatakan : Baca surah Al-Ikhlas di ikuti surah Al-Naas dan Al- Falaq setiap pagi sebanyak 3kali waktu pagi dan petang.Nescaya segala keperluan akan dicukupi.
Mari kita amal kan bersama-sama:
Semoga kehidupan kita sentiasa diberkati oleh-Nya, InsyaALLAH.
p/s: Sayang..hope sayang sabar dan tenang menghadapi hari-hari yang akan datang.InsyaALLAH sama-sama lah kita doakan agar segalanya berjalan lancar.Amin
Sabda Rasulullah SAW:
Ketika Allah suka pada seorang hamba,Dia mengujinya,Jika dia sabar,Dia hindarkan.Jika dia rela,Dia memilihnya..
Dalam hadis Atsar dari Ibnu Abas,ketika Rasulullah SAW datang kepada sahabat Ansar,Baginda lalu bertanya, "Apakah kamu semua orang-orang mukmin?" Mereka diam. Umar berkata, "Benar wahai Rasulullah." "Apa bukti imanmu?" Mereka berkata, "Kami bersyukur ketika senang,sabar ketika bala dan rela kepada qada". Kemudian Rasulullah SAW berkata "Sesunnguhnya mereka orang mukmin,"
Rasulullah SAW bersabda:
" Dalam sabar terhadap sesuatu yang kamu benci terdapat banyak kebaikan"
"Kalau sabar itu seorang lelaki,tentulah dia mulia,Allah menyukai orang-orang yang sabar"
Syukur kepada Allah atas setiap yang berlaku ada hikmahnya: Suka aku kongsi dalam surah al-baqarah:152
Allah Azza Wa Jalla berfirman :
"Maka ingatlah kamu kepada- Ku.Nescaya Aku ingat kepada mu.Dan berterima kasihlah kepada- Ku,dan janganlah kamu menyangkal nikmat- Ku ."
Suka juga aku berkongsi pengetahuan kepada semua :Ayat dan surah yang boleh kita amalkan untuk hindari kemiskinan dan kepapaan.InsyaALLAH semoga kita diberkati oleh NYA:
Bacalah surah Al-Kahfi ayat 45 hingga 46 pada malam jumaat.InsyaALLAH dimurahkan rezeki nya.
Hadis Rasulullah ada menyatakan : Baca surah Al-Ikhlas di ikuti surah Al-Naas dan Al- Falaq setiap pagi sebanyak 3kali waktu pagi dan petang.Nescaya segala keperluan akan dicukupi.
Mari kita amal kan bersama-sama:
Semoga kehidupan kita sentiasa diberkati oleh-Nya, InsyaALLAH.
Sumber :
-Penenang Jiwa (pengubatan dan rawatan) Imam Al-Ghazali terjemaah kitab Mukashafah Al-Qulub -Fadhilat dan Amalan membaca surah-surah pilihan dari penulis : Syeikh Mohamad Omar.
p/s: Sayang..hope sayang sabar dan tenang menghadapi hari-hari yang akan datang.InsyaALLAH sama-sama lah kita doakan agar segalanya berjalan lancar.Amin
Tuesday, January 19, 2010
ayoooo apa ni?
Gangguan seksual tak kira berlaku dimana-mana.Selalu orang kaitkan gangguan seksual ni datang nya dari laki.Tapi ada jugak datang dari kaum wanita.Ada yang berlaku di tempat kerja, berlaku di public dan paling tidak berlaku dengan penggunaan telefon atau paling mudah gangguan ini disampai melalui sms.Ada cerita di sebalik gangguan seksual ini.Aku harap kerajaan memang gangguan ini bukan perkara remeh.
Bukan apa,boleh jadi trauma ketakutan jika sms berbaur lucah keep received kat hp kita.Apatah lagi jika yg terkena gangguan seksual tu seorang yang agak berumur.Pada fikiran si mangsa apa lah sangat ada pada aku?Tapi pada fikiran si pengacau segala nya ada pada kau, selagi kau bergelar perempuan dan kau ada sesuatu yang aku nak!!!.Ada nya yang pengacau seorang lelaki muda.Agak kurang ajar jika ianya berlaku pada mak-mak kita.Apa tindakan si anak??lagi satu.Jika sebaya mak dia boleh pandang as symbol sex apa dia pandang pada mak dia pulak?Paling tidak kita tak tahu pulak sapa gerangan yang hantar sms tu.If tak senang je belasah bagi terguling tengah jalan je orang mcm ni.
Tu lar anak-anak sekarang terlalu terdedah dengan perkara-perkara sex ni.Mudah nak akses mana-mana, internet,TV,radio,majalah -hah,majalah melayu pun ada, paling tidak tangkap gambar artis pakai bkini kat kolam renang (bangang betul).Mana budak-budak sekarang terjebak dengan menda-menda rosak minda ni.Konon nya hiburan,tapi kesan nya pada semua lapisan masyarakat.Abis-abis yang si mangsa report polis.Then polis just simpan report then pantau..tu je???tu yg kadang-kadang yg buat tindakan sendiri sebelum polis buat tindakan bukannya polis ada 24jam ngan kita nak lindung kita setiap jam.Dan agak merisaukan aku..bila berjalan seorang diri.Perempuan sekarang semakin ramai..dan semakin ramai lelaki yang "kegilaan" seperti ini.Tepuk dada tanya diri sendiri tahap mana kita nak pertahankan diri sendiri.Kata kerajaan akan tubuhkan akta gangguan seksual tapi yang aku tau ada nya Kod Amalan Pencegahan dan Penghapusan Gangguan Seksual. Setakat mana kod amalan ini akan dapat mencegah gejala yang membuat kaum wanita ketakutan terutamanya.Harap-harap penguatkuasa berjaya tangani masalah yg semakin menjadi dan ianya sangat-sangat serius pada aku.
:::No MOre Silent ::::
Nota pelik tapi benar :If laki kena ganggu seksual???ermmmm.......macam mana pulak ek?
Bukan apa,boleh jadi trauma ketakutan jika sms berbaur lucah keep received kat hp kita.Apatah lagi jika yg terkena gangguan seksual tu seorang yang agak berumur.Pada fikiran si mangsa apa lah sangat ada pada aku?Tapi pada fikiran si pengacau segala nya ada pada kau, selagi kau bergelar perempuan dan kau ada sesuatu yang aku nak!!!.Ada nya yang pengacau seorang lelaki muda.Agak kurang ajar jika ianya berlaku pada mak-mak kita.Apa tindakan si anak??lagi satu.Jika sebaya mak dia boleh pandang as symbol sex apa dia pandang pada mak dia pulak?Paling tidak kita tak tahu pulak sapa gerangan yang hantar sms tu.If tak senang je belasah bagi terguling tengah jalan je orang mcm ni.
Tu lar anak-anak sekarang terlalu terdedah dengan perkara-perkara sex ni.Mudah nak akses mana-mana, internet,TV,radio,majalah -hah,majalah melayu pun ada, paling tidak tangkap gambar artis pakai bkini kat kolam renang (bangang betul).Mana budak-budak sekarang terjebak dengan menda-menda rosak minda ni.Konon nya hiburan,tapi kesan nya pada semua lapisan masyarakat.Abis-abis yang si mangsa report polis.Then polis just simpan report then pantau..tu je???tu yg kadang-kadang yg buat tindakan sendiri sebelum polis buat tindakan bukannya polis ada 24jam ngan kita nak lindung kita setiap jam.Dan agak merisaukan aku..bila berjalan seorang diri.Perempuan sekarang semakin ramai..dan semakin ramai lelaki yang "kegilaan" seperti ini.Tepuk dada tanya diri sendiri tahap mana kita nak pertahankan diri sendiri.Kata kerajaan akan tubuhkan akta gangguan seksual tapi yang aku tau ada nya Kod Amalan Pencegahan dan Penghapusan Gangguan Seksual. Setakat mana kod amalan ini akan dapat mencegah gejala yang membuat kaum wanita ketakutan terutamanya.Harap-harap penguatkuasa berjaya tangani masalah yg semakin menjadi dan ianya sangat-sangat serius pada aku.
:::No MOre Silent ::::
Nota pelik tapi benar :If laki kena ganggu seksual???ermmmm.......macam mana pulak ek?
Tuesday, January 12, 2010
hari pendaftaran
penuh orang disatu sudut-aku lihat sepasang suami isteri agak berusia...menunggu dibangku yg telah sediakan sedang berbual dengan seorang budak ini Lepas tu muka budak tu berubah terus bangun.Kerusi dia kosong.Aku cuba cari tempat yang sesuai untuk membuang rasa lenguh badan aku dan port terbaek sebelah makcik tu.Makcik tu pandang aku yang baru je melabuhkan punggung di kerusi.
Makcik : Hari pertama ,memang macam ini dik.
Aku : Yelah,mesti lama lagi ni
Makcik : Makcik hari itu pergi hantar anak makcik belajar kat KLMU pun macam ni gak,tapi nasib baik dalam aircond dalam dewan tak de lah panas macam ni.
Aku : ermmm.besa lah makcik tempat ini kecik je,nak masuk ramai-ramai kan tak muat dewan.Tu agaknya diorang buat kat luar je.
- si suami bangun dari kerusi - ntah pergi mana.
Makcik : Tu tak tahan panas lah tu.Pakcik ni bukan boleh panas-panas.
Aku : (senyum) yelah.
Makcik : Anak makcik ada sorang lagi belajar kat PTPL .Ni anak makcik yang 3 pulak nak hantar g belajar.
Aku : ermmm...bagus lah daripada dok rumah.Elok g belajar daripada dok rumah.
Makcik: Adik ni amik kos apa? SPM dapat berapa?Anak makcik ni SPM ok je.Tapi tak nak hantar dia jauh-jauh biar depan mata.Senang makcik nak tengok dia.
Aku : (senyum) tak abis dah SPM..bukan saya daftar.
Makcik : Alar nape nak malu.Cakap je berapa SPM bebaru ini.Biasa nya yg masuk sini budak tak arah tuju.
Aku : Saya dah tak layak nak daftar pun makcik.
Makcik : Yeke?alar ...tak salah nak belajar lagi apa malu.Time muda ni lah nak belajar betul-betul.Anak -anak makcik semua nya bagus-bagus.Sorang kat KLMU sorang lagi kat PTPL.
Aku : Diam (senyum) -dalam hati aku (Makcik tau tak makcik umur saya? dah tinggal SPM 10tahun yg lepas.. ada aku peduli anak ko belajar kat mana?)
Makcik : Kalo dah tak bagus tu cakap je lah tak bagus.Jangan buat diam je.
Aku: (diam)eh?eh? makcik ni sinis pulak dia.-dalam hati je aku jawap.kang pakai mulut nampak kureng lak.
Suasana diam- malas aku nak melayan makcik ni..
Makcik tu cuba control lawa.Bila aku malas dah nak beborak ngan dia.
Tegur lak budak sebelah kiri dia pulak.
Makcik : Adik amik kos apa?anak makcik sorang kat KLMU sorang lagi kat PTPL.semua anak makcik g belajar lepas SPM.Adik SPM dapat berapa?Anak makcik SPM dapat bagus.Tapi nak sambung belajar kat sini senang makcik tengok dia.Anak makcik tu pandai orang nya.Semua anak-anak makcik bagus-bagus.
Adik blurr : Ermmm??saya amik kos cuba diam dengar taklimat kat depan.
Makcik : Anak makcik kat KLMU tu ni dah last sem.SPM adik dapat berapa masuk sini.Biasanya orang masuk sini tak lulus SPM.
Adik blurr: SPM saya dapat apa yang saya dapat.Bukan saya nak menyusah kat makcik pun.
Tetiba makcik tu diam.....
Aku lak senyum je.
Part best - aku suka makcik tu cakap aku baru pas SPM -wow!!! muda jelita lagi rupanya aku ni.
Makcik : Hari pertama ,memang macam ini dik.
Aku : Yelah,mesti lama lagi ni
Makcik : Makcik hari itu pergi hantar anak makcik belajar kat KLMU pun macam ni gak,tapi nasib baik dalam aircond dalam dewan tak de lah panas macam ni.
Aku : ermmm.besa lah makcik tempat ini kecik je,nak masuk ramai-ramai kan tak muat dewan.Tu agaknya diorang buat kat luar je.
- si suami bangun dari kerusi - ntah pergi mana.
Makcik : Tu tak tahan panas lah tu.Pakcik ni bukan boleh panas-panas.
Aku : (senyum) yelah.
Makcik : Anak makcik ada sorang lagi belajar kat PTPL .Ni anak makcik yang 3 pulak nak hantar g belajar.
Aku : ermmm...bagus lah daripada dok rumah.Elok g belajar daripada dok rumah.
Makcik: Adik ni amik kos apa? SPM dapat berapa?Anak makcik ni SPM ok je.Tapi tak nak hantar dia jauh-jauh biar depan mata.Senang makcik nak tengok dia.
Aku : (senyum) tak abis dah SPM..bukan saya daftar.
Makcik : Alar nape nak malu.Cakap je berapa SPM bebaru ini.Biasa nya yg masuk sini budak tak arah tuju.
Aku : Saya dah tak layak nak daftar pun makcik.
Makcik : Yeke?alar ...tak salah nak belajar lagi apa malu.Time muda ni lah nak belajar betul-betul.Anak -anak makcik semua nya bagus-bagus.Sorang kat KLMU sorang lagi kat PTPL.
Aku : Diam (senyum) -dalam hati aku (Makcik tau tak makcik umur saya? dah tinggal SPM 10tahun yg lepas.. ada aku peduli anak ko belajar kat mana?)
Makcik : Kalo dah tak bagus tu cakap je lah tak bagus.Jangan buat diam je.
Aku: (diam)eh?eh? makcik ni sinis pulak dia.-dalam hati je aku jawap.kang pakai mulut nampak kureng lak.
Suasana diam- malas aku nak melayan makcik ni..
Makcik tu cuba control lawa.Bila aku malas dah nak beborak ngan dia.
Tegur lak budak sebelah kiri dia pulak.
Makcik : Adik amik kos apa?anak makcik sorang kat KLMU sorang lagi kat PTPL.semua anak makcik g belajar lepas SPM.Adik SPM dapat berapa?Anak makcik SPM dapat bagus.Tapi nak sambung belajar kat sini senang makcik tengok dia.Anak makcik tu pandai orang nya.Semua anak-anak makcik bagus-bagus.
Adik blurr : Ermmm??saya amik kos cuba diam dengar taklimat kat depan.
Makcik : Anak makcik kat KLMU tu ni dah last sem.SPM adik dapat berapa masuk sini.Biasanya orang masuk sini tak lulus SPM.
Adik blurr: SPM saya dapat apa yang saya dapat.Bukan saya nak menyusah kat makcik pun.
Tetiba makcik tu diam.....
Aku lak senyum je.
Part best - aku suka makcik tu cakap aku baru pas SPM -wow!!! muda jelita lagi rupanya aku ni.
Monday, January 11, 2010
muncul macam ulat buah
dup..dap..dup dap..jantung makin kencang,.fikiran aku tak tentu arah dalam meniti hari dinamakan satu alam baru bg aku..dengan gelaran baru yg aku pikul,nama baru..segala nya baru dan aku tengah memotivasikan diri melatih diri menerima segala yg baru akan ku tanggung dan jawab bakal aku sandang.Dalam pada aku mempersiapkan diri aku ke alam tersebut.Hah..tetiba ada pulak muncul tetiba mengundang masalah dlm hubungan aku.Cakap dan tuduh aku macam-macam.Hei ada gak laki macam ni.Nasib baik dia lebih percayai aku.Bila pulak larr...tolong lah..stay away from my life..Aku waras dan tau rasa kasih sayang dia yg berikan pada aku selama ini.takde masa aku nak melayan orang gila macam ni.Agak nya laki sekarang ni terlalu desperate, ntah la tak leh cakap gak..coz ramai lagi pompuan kat luar nuh bergiat solo.Penat aku mikir apa masalah laki sorang ni.Still lagi aku teringat pernah suatu ketika dulu ada sorang ni pulak memang admire kat aku,untill now dia masih atau tidak itu aku tak pasti.Tapi yg aku tau,selepas aku menolak dia sekeras-kerasnya dia , dia ada tinggal pesan pada aku "aku tak nak tau ko kahwin,jgn sesekali ko jemput aku".Ermmmmm....ni sorang lagi.Aduss,serabut aku sebenarnya..aku tak nak selindung apa2 dengan dia yg bakal bergelar suami pada aku dan aku tak nak akan ada masalah if aku tak cerita perkara yg sebenar-benarnya.Selama ini pun aku tak akan..tak pernah...tak de langsung nak pandang orang lain.Aku just hidup aku sampai aku jumpa orang yang buka pintu hati aku dan buat aku betul2 jatuh cinta.Mungkin ada betul kata orang tua-tua, dalam tempoh begini banyak dugaan yg akan dihadapi.Dan ini adalah pra perkahwinan.Semoga aku dan dia tabah menghadapi hari muka yg bakal menjelma.
nota kecik: Syukur kehadrat ALLAH swt atas segala ujian.Kepercayaan dan Kesetiaan adalah paling utama dalam berumah tangga.Jangan sesekali menyangkal ini semua.
nota kecik: Syukur kehadrat ALLAH swt atas segala ujian.Kepercayaan dan Kesetiaan adalah paling utama dalam berumah tangga.Jangan sesekali menyangkal ini semua.
Subscribe to:
Posts (Atom)
Bulan Ramadhan 2023
Assalamualaikum semua. Hari ini merupakan hari yang ke 19 Ramadhan, Here we go... kini kita dalam 10 hari Ramadhan terakhir. Selalunya En.S...
-
Dengan nama ALLAH yang Maha Penyayang lagi Maha Pengasihani. Alhamdulillah..syukur pada ALLAH swt. Hujan membasahi bumi. Syukur pada ALL...
-
Assalamualaikum semua. Hari ini merupakan hari yang ke 19 Ramadhan, Here we go... kini kita dalam 10 hari Ramadhan terakhir. Selalunya En.S...
-
Memang best dok kampung masa aku umur 6 hingga 11 tahun.Tu lah zaman kegemilangan aku..masuk 12 tahun aku di declare anak dara.ehem2 so tak ...