Wednesday, February 20, 2013

Fikiran yang Jahat

Saya pernah berfikir tak sanggup berkongsi kasih..
Saya pernah berfikir hak saya adalah hak saya...
Saya pernah berfikir dapat ke saya terima orang lain dalam hidup saya.
Saya pernah berfikir yang saya akan terima satu tamparan hebat dan yang buruk akan berlaku...

Hakikat nya, saya perlu Positif......dalam pemikiran.
Tolak jauh2 fikiran itu..tak membantu, hanya datang masalah akan datang...
Fikir dengan akal datang dari hati yang suci...InsyaALLAH..

Jika kita terima sesuatu keadaan dengan redha dan tabah, ALLAH akan lebih mempermudahkan lagi setiap apa yang kita lalui..






Damailah

Ya Allah, Tabahkan hati ku...tabah kan hati suami ku...tabahkan hati ibu mertua ku dan keluarga nya.
Terima lah segala amalan ayah mertua ku..Kau perluaskan penginapan nya di alam barzakh Mu. Jauhkan lah diri nya dari seksaan kubur dan api neraka.
Ya Allah...permudahkan lah segala urusan yang bakal kami sekeluarga tempoh..
Semoga merahmati roh ayah mertua ku......


Sesungguhnya Kau Tuhan maha penyayang dan maha pengampun..


Perginya arwah Hamzah Bin Mohamad, 52 tahun selamat ke rahmatullah.



Friday, December 14, 2012

Update bulan 12

Wow... hampir 2 bulan tak menaip di sini.
ayat common - buzy...serius der, sampai saya tak tahu dah berapa lama saya tak bukak FB.
ada rasanya dah tak aktif kot akaun itu....

 Kesibukan saya macam biasa - dengan kerja yg tak sudah habis. Nama dah DRB - mana ada masa kerja goyang kaki. Lebih lagi ramai warga german menempat di sini, dengan kemasukan kereta kebanggaan mereka merz dan vw.

Hujung tahun ni memang sibuk nak masuk rumah baru, baby baru, production baru..tapi orang je lama.
Kereta baru....tu dalam perancangan.

Oh ya..dah department IT welcome 4 orang baru yang meringan beban  sedia ada.Thanks to management dan my new boss is ouwsome!! sangat supporting dan faham keadaan saya yg banyak kerja dan berbadan dua.

Thanks boss.

Ok, balik dulu jam dah kul 6, rutin nak amik addin. Walaupun dah dpt cakap 2-3 patah perkataan yang boleh difahami - bye2, sedap -( time nak makan), masak (nak minum air masak) , natido (nak tido), asih (terima kasih).


Wasalam.

Friday, October 19, 2012

rasa itu (post lama)

"Kadang-kadang kita rasa kita cukup dengan apa yang ada.Adakala kita ingin menambah dengan apa yang kita ada.Dan adakala kita sendiri tak tak cukup dengan kita ada."

It's normal, sebab pada saya setiap manusia ada perasaan untuk maju, atau hidup serdahana dan pula memilih untuk  sekadar apa yang ada.
Sama seperti ikan, kenapa ikan?sebab ikan ada kat kolam luar office..tu je.
Ok sekian terima kasih kerana membaca....

hihihihii......

Ok..ok..sambung balik.Sebab ikan ada yg hidup dalam kolam, ada hidup dalam laut  yg luas dan ada juga hidup di sungai.Saya memandang ikan yang hidup di laut, memang hidup nya sangat mewah...tempat nya luas bebas kesana kesini..makan apa sahaja dr hasil laut.Tapi dalam masa yg sama ikan-ikan ini juga jadi mangsa kepada pemangsa.

last day for test cycle

Im doing my job as IT person, yes...too many things need me to describe how my job is killing me right now.
Almost 1 month, I being act like weekend mum and weekend wife.tip-top....from Pekan to Shah Alam.
Alhamdulillah this my last day at here.Hope system what I've testing will successfully running and working good for LIVE production.
Jadi weekend mum ni bukan kerja senang rupanya.Kadang-kadang buat saya terfikir mcm mana orang yg boleh setahun dua tahun duduk jauh wife and husband.Anak- anak lagi kan?Saya yg baru sebulan ni macam meroyan teringatkan my cute son Addin.Alhamdulillah Allah giving him good dad yg boleh manage Addin dgn baik.So takde lah saya worried sgt pasal tu.Ada juga kadang-kadang cerita hubby saya membayangkan macam mana Addin tu yg telatah dia agak hebat, yg membolehkan tahap kesabaran seorang bapa tu tercabar.
Baru- baru ni hubby saya ada cerita by phone.Addin mandi susu ,elok hubby saya bg minum susu (botol) dia tuang nya susu nya atas badan + sambil bebaring atas sofa ketika hubby saya sedang solat.Lucu gak asa....bila ada anak yg kreatif macam tu kan tak payah pakai losyen nak bg kulit lembut.hihihihii..
Lagi satu pernah sampai report hubby saya cakap ,Addin main filter air abis basah hold kitchen at same time hubby saya solat.Macam mandi katanya.....hehehehe...budak2 kan tahu apa main je lah.
Saya pernah jugak berkejar nak pakai tudung, coz ada orang dtg rumah.Laptop hubby saya lupa ditutup.elok ada Addin tuang air masak yg di minum atas laptop....apa lg black out terus laptop.Marah juga saya masa tu.Tapi bila fikir balik....saya tak patut pukul tangan dia.Even kita peringkat nak ajar budak ada perkara boleh buat dan tak boleh buat.
So, pendek kan cerita pas ni saya boleh bersenang lenang ngan family saya selepas bertungkus lumus men "testing" system ERP yg suppose untuk production di Kilang saya berkerja sekarang.Tak tahu lah keadaan saya nanti selepas sebulan tak masuk office.Mesti macam budak praktikal kan?hihihihih....
Semalam pun hubby saya ada cakap,Addin dah mula cari Ummi dia.Heretnya selimut saya pakai kesana kemari sambil panggil "Ummmiii" tergaru gak lah asanya.Buat saya makin lah nak balik cepat2.

Dan harap perjalanan pulang saya sekejap lagi ke Pahang dengan selamat...amin..

dan setakat hari ni saya takde muntah2..... guest what??? Addin bakal dapat adik..hehehehee...



Friday, September 7, 2012

Pergi dan kembali

Saya baru je lepas berchat dgn kwn baik saya, saya akui..banyak perkara yg saya terlepas untuk sebulan dua ni. Mujur dia  memahami kenapa saya lama tak hubungi dia.
Saya kini dalam proses pembentukan seorang ibu yang berkerjaya.Nyata saya kadang-kadang gagal dalam menangi situasi di mana terpaksa berjauhan dengan anak dan suami dalam masa yang agak panjang bagi saya.
Dalam tahun ni sahaja ntah seberapa kerap saya terpaksa berulang alik KL -Kuantan.Itu belum lagi cerita trip saya ke luar negara.Dan saya mohon kemaafan kepada keluarga saya terutamanya. Saya sendiri sedang mencari masa untuk saya sendiri untuk tenang daripada kerja yang bertimbun.

Apa ntah lagi tahun depan....saya nak tukar tempat kerja?? berapa lama sangat saya bertahan dengan satu tempat kerja.Tapi kalau perkara ini berlanjutan, nasihat kawan saya.....cari kerja lain katanya "keluarga diutamakan,pencapaian masa depan kita"...waahhhh macam kempen politik pulak bunyi nya.

Wednesday, September 5, 2012

selamat hari raya

Selamat hari raya.. semua,
mohon maaf jika ada salah silap.
ter mengumpat, terasa hati dengan kata2 sindir atau apa sahaja yang berkaitan dengan penulisan di blog ini.

Bulan Ramadhan 2023

 Assalamualaikum semua. Hari ini merupakan hari yang ke 19 Ramadhan, Here we go... kini kita dalam 10 hari Ramadhan terakhir. Selalunya En.S...