Monday, November 23, 2009

Balik kg

berbaru ni aku balik kg bersama ma dan dia: tujuan - ziarah Tok Chik aku yg tenat sakit
umur beliau dah masuk 108 tahun.Perjalanan ke destinasi agak sukar hujan yg lebat turun buat kereta bergerak perlahan dan terpaksa berhenti seketika membuang air dlm tangki yg hampir beku akibat kesejukan.Setiba di terengganu STOP 4 solat jumaat : Terengganu di serang Taun ketika ini."Berhati2 memilih makanan key, coz kuman taun ni boleh membawa maut"
Kitaorg disambut mesra oleh family belah sana : mak aku seronok benar dapat balik kg.yelar..anak2 dah jadi org pahang,menantu semua org pahang gak. Takpe lah pelepas angin ma jumpa sedara mara.

Tok chik lak berbaring je; ada dah mula baca yassin, Ramai sedara mara yg dtg ziarah.Hanya menunggu dijemput :Aku berdoa agar Tok Chik lepas dari segala seksaan dunia dan akhirat.Kami redha atas ketentuan ILLAHI dan doakan agar segala dosa dirinya diampuni ALLAH s.w.t.

Malam: aku bermalam di rumah Tok Su.Satu2 nya Tok sedara yg rapat dengan aku.Bergelak tawa if ada part2 ayat yg aku tak pernah tahu.Ni lah masalah komunikasi aku ngan Tok Su dari aku kecik sampai besar ada je perkataan pantai timur yg buat aku ketawa berguling2...
Time makan malam , aku masak : jarang sekali aku kat dapur..oleh kerana aku tau lauk2 pantai timur ni dia tak makan sgt, so aku masak lah apa yg dia suka - segalanya berasaskan kicap..tak kira lah ayam masak kicap ke?telur masak kicap ke?janji kicap . Dalam citer musang berjanggut
" Puspawangi punya pasal .Kicap pun Kicap lah"
Selesai makan :terpukul aku dengan satu aksi-->my be org lain tak perasaan , tp aku memang memerhati :Buat aku tertanya ,adakah semua lelaki macam tu???pernah tak korang berhadapan mcm ni situasi dier..

Suami selesai makan lebih awal dr isteri : bangun pergi ke sink ,basuh tangan dan blah..
Isteri yg selelsai lewat: kutip pingan suami dan kemas2 meja.

Hah!! tu dier. : persoalan nyer?kenapa suami alang2 bangun g basuh tangan tak bawa terus pinggan yg dia makan,paling busuk malas basuh kan? dah isteri yg masak, isteri sediakan makanan..hai..nak bw pinggan sebijik pun tak boleh?? ni aku tak suka..agak menyirap aku, laki jenis mcm ni..Ur wife not Ur slave key!!tp aku cover macho.malas nak bersuara, dtg umah org kena lah tau sikit.So aku tak amik port.Pas makan..si suami suruh pulak isteri goreng keropok..ermmm...memang betul lah.sian isteri, baru je nak rehat2..dah kena ke dapur semula..aku diam je.hanya memerhati.Agaknyer org kg memang camni, suka memerintah isteri..errmmmmmm ntah lah.jgn nila setitik rosak susu sebelanga dah lar.


Tido ruang tamu: takut kalau ribut kuat terbangkan atap. Ma dan dia kerap terjaga, Opsss!!! aku bukan tido ngan dia OK! so jgn salah sangka.aku tido ngan mak aku.Aku hanyut sampai ke pagi.tak sedar apa2 pun..sedar dah subuh.


Subuh call: kitaorg bertolak balik ke kuantan, Alhamdulillah walaupun hujan lebat.Aku,dia dan Mak aku selamat sampai.


Hari ini: Tok Chik masih dalam keadaan yg sama ; Moga ALLAH s.w.t permudahkan segala..lepaskan dirinya dari segala seksaan..amin.

No comments:

Post a Comment

Bulan Ramadhan 2023

 Assalamualaikum semua. Hari ini merupakan hari yang ke 19 Ramadhan, Here we go... kini kita dalam 10 hari Ramadhan terakhir. Selalunya En.S...