Monday, January 17, 2011

pengutip

aku pengutip...yerr aku suka mendengar dan kutip segala pengalaman orang-orang disekeliling aku.Aku tak kisah siapa dia, asalkan dia sudi berkongsi cerita dan pengalaman hidup dia.Bagi aku hidup kita atas pada pengalaman..dan pengalaman itu lebih menjadi kan kita lebih dewasa.Bukan aku nak jadi cerita mereka bahan tawa or akan rasa keji bila seseorang itu bercerita kisah hidup dia tak kira suka or duka.Tapi aku suka ambil atas ingin mengetahuai.Kenapa dia begitu?Kenapa dia boleh berubah?Apa yang menyebabkan dia berubah?Adakan dia akan terus hidup dalam keadaan yang macam itu sampai bila-bila?

Ok sentuh bab berubah..kalau tak? takde lah hadis menyatakan yang bermaksud " Allah swt, tak kan mengubah nasih sesuatu kaum itu, Jika mereka sendiri tidah mahu mengubahnya ". Nah terang-terang sudah..iaitu manusia perlu berubah..Dari titik tolak saki baki apa yang berlaku pada seseorang itu elok kita jadikan iktibar.
Ada yang telah berubah dari syaiton nirojim ke sebaik-baik umat dan ada pulak sebaliknya.Apa-apa pun syukur kehadrat ILLAHI pada sesiapa ALLAH telah membalikkan hati mereka untuk kembali ke pangkal jalan.Dan Malang bg yang tidak...perlu berusaha mencari jalan sendiri pulang ke jalan ILLAHI sebelum terlambat.Aku pun suka ingatkan diri aku sendiri tentang perkara begini.


Macam now aku sibuk kutip pengalaman orang yang bersalin.hehehe..yelah ada yang cakap sakit macam segugut,ada cakap sakit macam nak buang air besar, ada cakap sakit pinggang yang amat.Macam-macam sebenarnya, setiap orang dilahirkan didunia ini mempunyai pengalaman yang tersendiri.Seelok-elok rancangan yang mereka buat ALLAH telah tetap kan sebaik rancangan untuk umatnya.





Wallahualam

No comments:

Post a Comment

Bulan Ramadhan 2023

 Assalamualaikum semua. Hari ini merupakan hari yang ke 19 Ramadhan, Here we go... kini kita dalam 10 hari Ramadhan terakhir. Selalunya En.S...