Monday, April 16, 2012

Penambahan dan Penolakan

Alhamdulillah...sya telah berjaya dalam sessi temuduga sya baru-baru ini.Agak ketar mulanya tapi sya buat cool.Yelah, bukan tak biasa sya ber "interview". Malah sya sendiri pernah "interview" orang- setelah aku merangkap Asst.manager di sini (atas kertas je). Lebih yang mengejutkan sya selesai sahaja "interview". Balik sahaja sya ke office terus je IT manager call ckp " Kitaorang dah finalize all, so we decide to hire you.Welcome to DRB-HICOM" . Wow!!! sya rasa mcm tak percaya, ada rasa macam mintak kerja kat pasaraya pun ada.Sekejap sangat tahu jawapan nya.Mungkin diorang urgent nak pakai orang kot ni. Bila imbas balik, memang sya agak main-main masa temuduga, dan menduga sya yang terpilih antara 5 calon yang lain.Dimana mereka lebih fasih berbahasa Inggeris berbanding sya yang selalu ejaan salah , grammar apatah lg.Atau mungkin pakej sya adalah pengalaman kerja dan pandai sesuaikan diri dengan keadaan.Pendek kata Allah dah meletakkan rezeki sya.Sya terima dengan penuh kesyukuran.

Disebalik berita baik yang sya terima ini,masih ternyiang suara hubby sya pernah berkata  "Kalau DRB-Hicom, memang confirm kena hantar g German training". Dan , Yup....you are right baby.Masa interview lagi CFO DRB-hicom ada mention menda ni.Hopefully sayang dpt jaga diri dan jaga Addin elok2 semasa sya tiada nanti.
Dan sya dapat menjangka masa sya bersama Addin lepas ini mungkin tak sebanyak dan se relax sya bekerja di Hospital.Ini lah pengorbanan yang perlu sya buat untuk membina kerjaya sya.Bak kata hubby sya "Allah selalu memberi apa yang kita minta, tapi dalam apa yang diberi itu ada ujian yang bakal kita tempuhi, Allah ingin melihat sejauh mana iman dan taqwa kita pada NYA."

Ok apapun, sya mula mengira hari untuk menghantar resign letter sya.Dan tambahan sya mula buat training untuk staff - ni kes nak turun ilmu sebelum blah.Takut kronik nya diorang tak leh nak handle issue, lebih-lebih lagi Puan Huda sya nak cuti bersalin dan sya pulak sepatutnya mengantikan tempat dia dlm tempoh 2bulan tersebut.Lagi lah terang penganti nak cabut lari.Hope office ok lah ek.


Hah lagi satu sya nak share sikit.Tips temuduga dalam bahasa Inggeris.

1. Sila bagi salam bila mula2 masuk - if melayu /islam bagi lah Assalamuailaikum yg bangsa lain2 tu just good afternoon/good morning.

2. Jangan nervous bila si penemuduga suruh kita bercerita tentang diri kita.
Selalu ayat ni diorang guna - " So, can  you story us about your self ".
 - Cerita seringkas yang mungkin - takyah lah cerita pasal ko adik beradik ko ada berapa anak ke berapa sekian hal.Coz diorang tak nak dengar salasilah keluarga dan keturunan diraja ko.Just ko mulakan apa dengan apa yang buat sekarang? gradute dari mana? Berapa bekerja dan asal dari mana.

3. Sila cerita panjang apa kerja ko buat sekarang? pengalaman kerja ko, apa kelebihan yang ko ada dan apa yang ko tahu related dengan kerja yang korang mintak.
- guna ayat paling ringkas dan senang nak faham.Ingat!! penemuduga bukan cikgu BI korang pun.Jadi tak payah la ko nak guna grammar dengan tersusun.

4. Agree dengan setiap menda yang diorang cadang kan, dan paling bernas kalau ko ada idea untuk di cadangkan untuk organisasi itu.- memang terbaik lah.

5. Diorang akan tanya, Apa yang korang tahu  pasal organisasi diorang? Ko just buat summary sahaja, tak yah lah cerita ada berapa department.Apa setiap department tu buat.Diorang sedia maklum organisasi diorang.Ko boleh cerita apa organisasi tu jalankan dan apa yang penting ada ko tahu selok belok perniagaan organisasi.

6. Kalau pandai buat joke.Sila lah..coz dah masa tegang habis.At least takde ketat sangat rasa kan.

7. Tinggalkan resume dan salinan sijil untuk diorang tengok balik permohonan korang dengan berkata "Hopefully, I will get a good news from you "- dan senyum

8. Langkah keluar, bagi salam elok - ucapkan terima kasih.



Itu tips dari sya kalau rasa boleh pakai..sila lah pakai.

Good luck dan best of luck jugak buat sya yang akan melangkah ke tepat kerja baru...




nota kecik: Hello germany................


No comments:

Post a Comment

Bulan Ramadhan 2023

 Assalamualaikum semua. Hari ini merupakan hari yang ke 19 Ramadhan, Here we go... kini kita dalam 10 hari Ramadhan terakhir. Selalunya En.S...