Friday, November 25, 2016

Anak2 kini terancam

Sakan ibu bapa sekarang suka post gambar anak2, share kat twitter, kat Ig kat FB.
untuk?

dapat pujian dr org ramai...??
rasa bangga....??
rasa kenangan patut di kongsi bersama???
atau nak bg orang kenal siapa anak kita??

anak2 kecil terancam keselamatan diorg.
bukan zaman kita dulu2 mak saya dengan selamba tinggal saya sorang kat rumah dulu.
kakak2 abang saya sekolah.So saya bongsu masa tu " hah!! tinggal lah ko sorang2, jangan main api jangan main air" pesan mak saya. tu je.

tapi kita sekarang kalau nak tinggal anak.ada rasa selamat tak?
dengan culik anak, dengan pedofilia lagi.
mengaku atau tidak dulu lagi perkara ini berlaku.tapi takde pendedahan.
tapi sekarang makin jadi2.

saya takut lihat kawan2 saya sakan share gambar comel anak2 mereka di FB.
bimbang atas keselamatan anak2 mereka.
jenayah bukan pada mula berpunca dari pd penjenayah tapi sebenarnya pada kita yang izinkan perkara itu berlaku.

ada yang bagitau anak dia sekolah kat mana siap bagi nama penuh dan nama panggilan manja.
pos kat FB bagi semua org like. Think!!! sejenak kenapa perlu kita dedah identiti anak kita pada media sosial. Fikir luar kotak sekejap..bukan semua org baik ada FB dan bukan semua yg ada dalam media sosial tu adalah orang jahat. Tapi kita as parent kena jaga2.

STOP...pls.


No comments:

Post a Comment

Bulan Ramadhan 2023

 Assalamualaikum semua. Hari ini merupakan hari yang ke 19 Ramadhan, Here we go... kini kita dalam 10 hari Ramadhan terakhir. Selalunya En.S...