Thursday, December 9, 2010

Bagaimana dengan "pregnant woman"

Emosi ibu hamil sering dikatakan tidak menentu..kadang-kadang nak bermanja,kadang-kadang ada rasa nak marah-marah.Yup!! setuju itu aku alami.Rasanya memang aku nak bermanja dengan suami aku.Tapi kalau tak dilayan mulalah muncung sejengkal kalau diukur.Emosi selalu dikaitkan dengan hormon..mengikut kajian emosi ibu hamil melalui 3 peringkat iaitu :

1) Tahap pertama adalah pada triwulan pertama, adalah pada saat usia kehamilan satu hingga tiga bulan.Dalam masa tersebut, biasanya ibu yang masih muda ni belum biasa dengan keadaannya, dimana perubahan hormon,bentuk badan yang boleh mempengaruhi jiwa dan emosi para-para ibu. Ada juga sampai stress..huh..hebat jugak ek!

*//Time ni aku kena moniksickness teruk gak...muntah2.Masalah tempat kerja lagi.Ibarat kata memang 100% stress.Pastu mengidam nak makan laksa penang.huhuhu...sampai nangis2 dibuatnya.*//

2) Tahap kedua saat triwulan kedua, adalah pada saat usia kehamilan empat hingga enam bulan. Dalam masa ini, ibu dah leh control dah semua perkara.Dah rasa tenang coz dah terbiasa dengan keadaannya. So adalah aktiviti malam yang boleh dilakukan (eerrrr)

*// Waktu ini paling banyak dugaan aku kena hadapi, Kereta hubby aku hilang.Hubby aku dok jauh dengan aku.Nak cari kerja lain lagi.Sibuk nak pindah rumah..huhuhu..tapi aku hadapi dengan tenang yelah..emosi dah stabil sikit. *//


3)Tahap ketiga yakni trimester ketiga
, stres pada ibu hamil akan meningkat kembali. Hal ini terjadi bila keadaan ibu yang tak selesa untuk tidur.Berpusing sana sini nak dapat lelapkan mata.Yelah..baby makin besar.Bak kata orang makin dekat hari makin stress..banyak menda nak kena fikir.Ada juga yang mengatakan disebabkan faktor psikologi dimana kebanyakkan ibu dalam keadaan bimbang tentang kandungan nya dan memikirkan saat kelahiran baby.

*// Inilah yang aku alami sekarang -emosi tak menentu- tawakal pada ALLAH swt *//


So, memang saat macam nilah..wanita hamil amat memerlukan sokongan dari semua pihak..terutama suami dia.Coz saat ini wanita yang berbadan dua ni sangat sensitip.Huhuhu...Jangan memancing hal-hal yang boleh membuat isteri marah atau sedih/tertekan, kerana ini semua boleh mempengaruhi kandungan.


kata orang tua-tua "bukan salah ibu mengandung" hehehee...

No comments:

Post a Comment

Bulan Ramadhan 2023

 Assalamualaikum semua. Hari ini merupakan hari yang ke 19 Ramadhan, Here we go... kini kita dalam 10 hari Ramadhan terakhir. Selalunya En.S...