Saturday, February 5, 2011

Ini lah saat nya...(part 2)

19hb Jan 2011 : Tinggal lah aku di ward maternity bermula hari ini.Kebetulan pulak ada pasar malam - apa lagi sedap aku "order" kueh cakoi kegemaran aku..sebundle hubby aku bawakan pada aku hari tu.Dan malam ini adalah malam aku tido berteman kan nurse dan katil-katil yang masih kosong.



20hb Jan 2011 : Jam 7pagi , aku dikejutkan oleh Kak Nab, "eh zie, haha..kat sini aok nyek!" aku bebalas senyuman.." mana lagi kak nab? dah ada darah sikit semalam..so baik dok sini je". Ini adalah langkah yang bijak aku buat.Hubby dan rakan-rakan taulan sibuk datang melawat.Aku makin tidak terdaya untuk bergerak..rasa macam nak demam pun ada. Jam 6ptg ada tumpahan air sedikit keluar masa aku nonton tibi.Aku rasa aku biasa-biasa, setelah diperiksa oleh para nurse..ianya keputihan.Tapi rasa aku macam bukan keputihan..so aku seperti biasa menghabiskan sepetang di ward yang bosan..

Jam 11 malam - baby dalam perut semakin aktif mengembang-mengecut...sakit semakin menjadi jadi.Aku rasa kan itu hanya kontraksi biasa.Sehinga jam 1 pagi, sakit tu makin kerap..aku mencapai bekalan hubby aku berikan -aku makan dan mengendahkan rasa sakit..Kemudian aku capai buku " Surah2 pilihan " aku membaca Surah Maryam..untuk bekalan aku, agar aku lebih bersedia menghadapi apa yang tak pernah aku alami.Dan Sms SOS untuk hubby aku supaya dia bersiap sedia ke hospital pekan.

Jam 2:50 pagi - Tengah aku perdengarkan Surah Maryam untuk baby aku- Air keluar mencurah-curah...aku panik!!!!!!!Kak Nab...jerit aku dr katil.Kak Nab segera bawa aku ke bilik rawatan. DR Amizah - selaku kawan aku sendiri yang memeriksa aku.
" Zie aku rasa ko ni kena admit ke HTAA je, ko punya jalan cuma 2cm je " Dr Amizah nampak begitu bimbang. "Abis tu ni nak kena ke HTAA ke?" aku tanya.."Aku takut pe2 hal ko baik ko g sana." - SMS * Syg, sya rasa sya ke HTAA, jalan cuma 2cm *

Jam 6 pagi - aku dipanggil lg sekali oleh Dr Amizah - dalam bilik rawatan dada, aku makin kencang,Suhu badan aku 37.5 "Demam" itu yang lebih membimbangkan Dr Amizah."Zie jalan ko masih 2cm, aku dapat rasa kepala budak dah, selaput dah takde, aku takut baby ko lemas je ni, aku hantar ko ke HTAA lah.Kat sana ramai pakar" Dr Amizah buat aku lagi cemas.Aku segera call hubby aku siap sedia ke HTAA -
Bersiap sedia berlepas ke HTAA- Ambulan menanti aku...kali pertama aku menaiki ambulan dengan berteman kan JM Zakira dan Mashitah.Aku berdoa agar aku dan baby selamat sepanjang perjalanan aku ke HTAA tanpa henti aku beristifar dan doa nabi yunus terkumat kamuit dimulut aku...tak semena-mena air mata aku mengalir, aku redha atas ketentuan ILLAHI.

to be continue............

No comments:

Post a Comment

Bulan Ramadhan 2023

 Assalamualaikum semua. Hari ini merupakan hari yang ke 19 Ramadhan, Here we go... kini kita dalam 10 hari Ramadhan terakhir. Selalunya En.S...