Tuesday, July 12, 2011

meh sini nak citer 27julai datang lg - national geografi

Kalau masa dulu2 zaman aku budak hingus.Aku tak yah sibuk2 nak g zoo ke nak g tengok tibi ke menda.Pasal apa?kat rumah aku sendiri ala2 mini zoo.
Meh sini aku nak citer, sempena 30 tahun aku dok atas muka bumi ALLAH yg cantek dan menawan ni.Alhamdulillah atas kurnia -NYA, aku menikmati pengalaman zaman budak2 aku sangat best.Dulu parents aku bukan orang senang..kitaorg satu family tinggal kat kampung -nama kampung tu "Kampung Sungai Isap" memang kampung lah.Dekat dengan rumah aku tinggal (rumah kayu) ada sungai..mungkin atas sebab2 tertentu dinama kan sungai tu sungai isap.Nak jadi ke citer belakang rumah aku pulak kawasan hutan paya.Paya nipah...jeng!jeng!So segala macam jenis reptilia dan hidupan hutan aku pernah jumpa selangkah aku nak pergi ke toilet yg berada jauh dr rumah kitaorang.

Biawak - ni macam binatang peliharaan belakang rumah,selalu sangat ada mengusha sisa makanan kitaorg dari singki...horror kan??Ada satu hari aku sendiri pernah kena kejar dengan biawak ni.ada siap mak bapak lah aku rasa.Syok2 aku tengah main pondok belakang rumah dengan kawan aku..biawak ni datang sibuk nak join,apa lagi tunggang langang kitaorg lari dengan kuali tgh mengoreng ikan hasil tanggapan air pasang kitaorg masa tu..(buat aku senyum je setiap kali ingat menda2 camni)

Ular- Yerr...sangat femes kat rumah aku,kadang2 dengar je ular ni makan katak,makan apa2 lah jenis binatang dia boleh makan.Ular kapak kadang2 tu ada gak makan tikus..Tapi yg paling best bila time air pasang,kitaorg adik beradik dan sepupu aku selalu main air pasang..Bila sibuk2 berkubang sanah dalam air pasang tu.Ada lak ular air,ular katang tebu lalu kat kaki...pastu masing2 jadi patung..diam..biar je ular tu lalu kat celah2 kaki kita org."Jangan Gerak"...kalau gerak memang cari nahas ar.berani kan kitaorg??

Memerang - ni satu lg,sekali sakala dia muncul lebih2 lagi time air pasang.Musuh ketat ular.Memang best kalau dapat jumpa memerang ni,lebih2 lagi bila time dia lalu bawah tangga rumah..manyak syok.


Kera - Hahaha...ni pencuri tegar! sampai terkopek peti ais rumah aku.Atap zink dikoyak nya gara2 nak masuk dalam umah curi makan.Ada ketua dia - Berok Bapok!!haha.ni gelaran dia.Berok bapok ni badan besar..suke nganga mulut bila time aku perembat dengan penyapu atau lastik.Dia lawan balik..Kera dan aku memang tak ngam dr dulu lg.Lebih lagi time nak g membuang hajat.Toilet jauh..kena turun rumah harungi sekumpulan kera yg tunggu nak serang rumah.Lastik mesti kena gantung kat leher, bagi diorang ni takut sikit.Tapi serius beb!!Memang diorg ni kenal lastik pasal bila aku tarik je lastik komfim2 diorg lari..padahal bukan ada batu pun.Main acah je...hahaha..coz pernah ada satu kes.Abang aku lastik kera-kera ni dengan hati penuh marah pasal curi makanan kat rumah.Tu agaknya diorang leh mark lastik kitaorg kot.Senjata Rahsia!!!hehehehe


Mawas - Ni binatang paling comel yg wujud belakang rumah aku satu ketika dulu..Memang comel gile lah.Dengan mata bulat...ada pulak lingkaran bulat putih kat mata dia,Fuh....memang comel lah.Mawas ni baik sikit dr kera td.Tak masuk rumah.Diorang cuma makan buah2 pucuk2 kayu yg ada dekat kawasan rumah kitaorg org.Sekali sekala muncul lah diorg ni.Tapi bila time diorg datang kat pokok2 dekat rumah..mula2 semua orang dlm rumah akan terpana dengan kecomelan mereka ni.


Binatang hidupan air yang special - Siput, Ikan buntal, ikan tanda,ikan belanak, udang,Longkan - hahaa...ni semua aku pernah tangkap suatu ketika dulu..if air pasang memang best turun tangkap ikan dengan jaring.Siput lak kitaorang kutip je kat tepi2 rumput paya yang melekat.Mak aku kata siput ni tak leh makan.Jadi kita org tangkap buat main pondok2 je.Ikan buntal sekali sekala bertuah dapat lah main dengan kebuntalan dier.Hhehee..payah tau nak tangkap ikan ni.Kena cekap dan amanah..Longkan pulak bila time air surut.Masuk lah dalam selut2 paras peha aku masa kecik dulu cari banyak2 wat balik..mak cucikan then malam boleh buat tumis pedas..perggghhh terbaik.

Dan banyak lagi binatang yg pernah aku jumpa masa aku kecik2 dulu.Tak tersenarai aku dibuatnya.

Tu zaman budak2 era 80an aku..Sonokkan bunyi.Aku sangat rasa bertuah lahir dalam kawasan kampung yg serba kurang.Coz at least aku dapat hargai apa yg ada kat sekeliling aku atas kurniaan ALLAH swt...


Nanti aku sambung lg key..citer aku di zaman budak2 -di kampung sungai isap

No comments:

Post a Comment

Bulan Ramadhan 2023

 Assalamualaikum semua. Hari ini merupakan hari yang ke 19 Ramadhan, Here we go... kini kita dalam 10 hari Ramadhan terakhir. Selalunya En.S...