Monday, July 11, 2011

ulasan filem melayu

LIKE!!!

aku tonton citer melayu?huh...bukan nak pandang serong tak.Tapi aku akan tengok pada faktor2 citer tu ada jalan cerita ke?ada motif ke?pengajaran or tak?
Baru2 ni aku langgan lah citer KL gangster di astro 1st.Maklum lah dah ada anak kecik ni susah sikit aku nak nonton wayang.Nasib baik ada astro 1st..so bebaloi gak lah drp bediri panjang beli tiket,dok sit tak leh landing2.Kat umah sukeati nak buat apa.Tu syok.Bebalik citer KL gangster td, aku suke citer ni tumb up!! jalan citer bagus,pengajaran ada,motif pun ada..dan paling penting aktor2 dalam citer semuanya menjayakan watak dengan baik.Skrip selamber dan expresi muka yang setara dengan pelakuan.Memang diorang patut bg kredit.Lebih2 lagi watak ajib,fuh memang watak samseng yang betul2 hati kering.Action dalam citer ni dr awal hingga abis..kira orait lah.Lagi nampak pada reality nya takde yang pakai stunt man masa aksi bertumbuk ke apa.BAGUS LAH KAN!!!even citer hollywood pun pakai stunt man.
Bagus untuk syamsul berjaya membawa satu filem aksi dalam seni filem tanahair.


UNLIKE!!!
Satu lagi citer aku nak komen,dalam tayangan astro 1st ada gak menyempit 321 cinta.Mak aii...orang dah tak berapa nak layan dah citer macam ni,ala kuch-kuch hota hai..cinta kuliah,apa lagi ek..hah..ni yang sofea jane jadi dino tu.Apa ntah tajuknya.Kisah tomboy jatuh cinta nak jadi pompuan.Ni plot dan jalan citer dah basi.Aku ni bukan lah pandai sangat nak komen2 bab filem.Tapi kalau setakat kisah cinta yang membosankan mcm ni..aku sangat2 tak leh masuk.Kata nya pengarah dia pernah komen pengarah filem diatas..pasal menang anugerah pengarah terbaik.Huh...aku rasa patut tengok pada kesukaan peminat filem bukan takat syok sendiri.Filem kongsi sama,takde jalan citer..aku rasa pengarah dia atau penulis skrip dier kena bukak mata dan apa motif sebenarnya tayangan filem diorg ni sebenarnya..dah bazir RM15 aku coz melanggan...citer 0.



Apa2 pun citer merong mahawangsa dan karak still aku boleh terima..
taniah buat KRU production.


Chow ....semoga pengarah2 muda melayu ni dapat mencetus idea yg bernas setiap kali buat filem.Buat setakat pandai buat kisah HANTU je sepanjang zaman.

No comments:

Post a Comment

Bulan Ramadhan 2023

 Assalamualaikum semua. Hari ini merupakan hari yang ke 19 Ramadhan, Here we go... kini kita dalam 10 hari Ramadhan terakhir. Selalunya En.S...