Wednesday, November 23, 2011

Ayam Goreng Tepung Sos Berbeku

Seminggu aku tak update blog,sibuk menjaga si kenit tu yg cirit birit. Tadi aku baru balik jenguk dier kat taska.Alhamdulillah cikgu Addin cakap Addin  dah  tak berak-berak.So memang Addin dah recover..Syukur pada ALLAH.

Ok,tak nak dah citer pasal Addin.Ni aku nak citer lak pasal masak2. Hubby aku excited sangat dengan resepi ni.Aku pun pelik..jadi kalau korang nak cuba leh lah buat ayam goreng tepung macam aku.

Ayam Goreng Tepung

@@Bahan2@@
Ayam - Potong (ikut suka suki)
Tepung jagung 
Serbuk lada hitam
Serbuk lada sulah
Sedikit garam
Serbuk pati ayam 
Serbuk kari

Telur ayam (putih telur shj)- dipukul

@@Cara2@@
Campur (tepung jagung, serbuk lada hitam, lada sulah,garam,pati ayam dan serbuk kari) gaul sampai sebati.
Celup ayam dengan telur putih yang telah dipukul gaul bersama campuran tepung tadi -then goreng.Angkat bila ayam dah kekuningan.

Sos Berbeku

@@Bahan2@@
Sos Lada hitam
Sos Cili
Sos Berbeku
Tepung jagung - cair kan dengan air
Garam dan Gula
Bawang putih 
Minyak 

@@Cara2@@
Tumis kan bawang putih sehingga naik bau. Masuk kan mak datuk sos diatas.Kacau sehingga pekat, masuk kan sedikit garam dan gula.Last masuk kan air tepung jagung.Kacau sampai masak.


Then boleh lah tuang sos berbeku ni atas ayam goreng tepung td.Ok siap. sedap makan panas2.

Selamat mencuba



2 comments:

  1. Assalamu'alaikum,
    singgah sini intai resepi.
    boleh cuba buat nih :)

    ReplyDelete
  2. Walaikumussalam..sila2,
    resepi tercipta kes nk jimat kos,
    malas nak g beli tepung goreng ayam.
    hehehe

    ReplyDelete

Bulan Ramadhan 2023

 Assalamualaikum semua. Hari ini merupakan hari yang ke 19 Ramadhan, Here we go... kini kita dalam 10 hari Ramadhan terakhir. Selalunya En.S...