Thursday, November 3, 2011

Nikmat

Pernah tak kita rasa macam  hidup ni teruk..kan best jadi orang lain. Adakala nya kita rasa "work is suck" semua menda tak kena….sememang rasa diri ni hampeh betul. Sedang kan kita mempunyai kedudukan dan kerjaya dan segala kemewahan.Tapi pernah tak terfikir sejenak - ada orang yg keadaan nya lebih teruk dari kita.
Kalau hari ni kita bekereta dan senang ke sana kemari dan orang lain terpaksa menunggu bas ada juga terpaksa berjalan kaki berjauh batu nya.Adakah kita sedang diuji dan melupakan nikmat yang telah diberi kan oleh -NYA?

Jom kita bercerita....
Seorang ayah yang membawa anak nya bercuti dikawasan  nelayan.Selama 3 hari 2 malam mereka bersama -sama menjalani kehidupan di kawasan nelayan. Si ayah bertanya kepada anak nya "Macam mana dengan percutian kita?
Anak nya menjawab " saya melihat kita mempunyai sekor kucing dan mereka (nelayan) memiliki banyak kucing.Kita ada kolam di taman rumah kita tetapi mereka mempunyai laut yang luas.Kita mempunyai banyak lampu yang sinari taman dan mereka mempunyai cahaya bintang bersinar di langit.Kita mempunyai orang gaji untuk sediakan makan minum kita tetapi mereka sediakan makan minum mereka sesama mereka.Kita terpaksa membeli makanan...tetapi mereka mempunyai makanan (ladang dan ternakan) .

Si ayah hanya tersenyum  - Anak nya berkata lagi " Bertapa miskin nya kita ayah berbanding mereka".

Tammat

 Sesungguh nya apa yang kita kerja kan ada lah satu nikmat diberi pinjam dari NYA. Syukuri lah segala nikmat yang kita ada tanpa ada kesalan dan keluhan.Sebalik nya kita perlu lebih berusaha untuk memiliki apa yang kita kehendaki.Masing-masing mempunyai rezeki dan Allah swt..telah tentukan segala rezeki pada kita.

Dan jangan kita lupa pula Allah swt sedang menguji kita dengan nikmat-nikmat diberi. Samada kita baghil dan alpha dengan nikmat yang diberi.

Rasullullah sentiasa beribadat pada Allah swt, pernah ditanya pada Rasulullah kenapa Rasulullah sentiasa beribadat pada ALLAH sedang baginda adalah nabi - sememangnya di jamin syurga . Baginda menjawab
kerana Rasulullah adalah hamba yang sentiasa mensyukuri nikmat yang ALLAH swt berikan.


Wallahualam....

No comments:

Post a Comment

Bulan Ramadhan 2023

 Assalamualaikum semua. Hari ini merupakan hari yang ke 19 Ramadhan, Here we go... kini kita dalam 10 hari Ramadhan terakhir. Selalunya En.S...