Tuesday, September 1, 2009

rumah takde tangga

9:39 am- "zie..zie...bangun lar tolong aku" (domm.domm.pintu bilik aku diketuk)

("beratnya mata...sapa lar kacau tido aku neh..ni merdeka day lar bg lar aku tido")

bukak pintu bilik -wanita itu aku depan mata,

aku -" nape??bising nak tido lebih sikit tak leh"
wanita itu - " tolong aku..gini.mlm semlm aku balik lewat.aku ada kerja..dia tak tau.dah selama ni tak pernah nak amik tahu pun..pastu marah2 aku cakap mcm2 kat aku..anak2 dengan dia bla.bla..bla dia ugut BUNUH. (wanita itu bercerita).

(aku mendengar dengan muka tonyer berbaring kat sofa - gigi tak gosok,baju tido aku terbalik,rambut jembalang..if tgok memang tak sior langsung..)

aku - mengeluh " hai smpi nak membunuh ni pa hal nyer??dah tu camne?anak2 mana?"
wanita itu - "dengan dia.ntah ,,tak tau..lar" (mata dia bengkak-mesti menangis ni)

aku - "gini,aku tak pandai gak bab2 ni,apa kata kita g umah paksu je cerita kat dia"
(aku capai tepon-call semua org -paksu,kakak wanita itu,ibu,abah)
"tunggu aku nak g mandi dulu...makan apa yg patut kat dapur tu..ada lg nasi lebey2 sahur td" (aku tau wanita itu sah2 tak poser)

::Rumah paksu::

Cerita yg sama aku dgr pagi td -wanita itu meluahkan perasan dia pada paksu dan maksu :
aku sms dan melaporkan keadaan pada semua yg terlibat -


Paksu - " kita report polis, ni dah jadi kes ugutan bunuh dah ni"
Aku - " yup ,ni soal keselamatan, takpe aku teman,paksu ikut sekali "
Wanita itu - " erm...." (dia dalam ketakutan..masih trauma dgn kata2 lelaki itu)

::Balai Polis::
Melaporkan kejadian atas - akta keganasan rumahtangga dan penderaan
kes rujuk ke IPD..dalam langkah berjaga2 tiada waran tangkap dikenakan melainkan lelaki itu memukul atau mencederakan wanita itu dan anak2.

hampir 2jam berada di situ.

::imbasan::
lelaki itu dan wanita itu saling cinta satu ketika dulu..bila sudah tak sehaluan-leka dengan dunia masing2,abaikan tanggungjawab masing2 sebagai suami dan isteri ..dan ini lah jadinya.Aku ambil sebagai pengajaran dalam hidup aku.Nauzubillah..jauhkan lar perkara sebegini berlaku.


::rumah kakak wanita itu ::

Anak2 selamat bersama kakak wanita itu, Alhamdulillah...dan seluruh keluarga wanita itu datang memberi sokongan.Kena ada family discussion wanita itu perlu berbincang dgn family sebelah sana.

aku - tido (penat ) huhuhu..di tgh2 discussion tu..huhuhu..dgr tak dgr je apa yg diorg bincangkan.

kakak wanita itu - "zie..zie bangun.ni tolong hantar teman dia nak amik baju dia kat
rumah..tolong panjat pagar rumah amik kunci dalam bilik."


aku - " ermmm ooo k.jadi spiderwoman lar ni...hahaha.leh2 no hal"

(yaaa, aku jadi penceroboh yg berjaya di bulan2 pose.hahaa.ada je jiran2 tetanga tgok aku memanjat dengan muka tak bersalah -hehehe..tuan rumah yg suruh key..bukan aku sendiri yg nak)

selesai semua nya..baju dah amik,segala yg penting.aku bertolak balik ke rumah amik charger -hpon aku abis batery , mana tak nyer tepon aku jd public pon semua org,pastu pusing balik ke rumah kakak wanita itu.tak sempat nak masak2 kat rumah dah ni.so bukak poser kat situ je lar.huhu.

::waktu berbuka ::

wanita itu - "zie ,thanks...lusa teman aku g court lg key"
aku - "ermm..takde pa pun nak tolong pun,if ada apa2 just bgtau je lar,insyaALLAH ada
kederat aku tolong,lusa??...ermmm...key aku amik EL"

-no komen - wanita itu diam...mengenang apa telah berlaku or mungkin sedang fikir apa yg akan berlaku kelak..

aku diam...suasana berbuka semalam paling sunyi dalam sejarah hidup aku..hopefully segalanya akan berjalan lancar.


2 comments:

  1. sgt takut bl bercerita psl keruntuhan rumah tgga cam ni...
    dsrnya b'mula dgn cinta tp b'akhir dgn satu p'pecahan...

    hidup mmg sukar tuk d ramal...

    ReplyDelete

Bulan Ramadhan 2023

 Assalamualaikum semua. Hari ini merupakan hari yang ke 19 Ramadhan, Here we go... kini kita dalam 10 hari Ramadhan terakhir. Selalunya En.S...