Tuesday, January 12, 2010

hari pendaftaran

penuh orang disatu sudut-aku lihat sepasang suami isteri agak berusia...menunggu dibangku yg telah sediakan sedang berbual dengan seorang budak ini Lepas tu muka budak tu berubah terus bangun.Kerusi dia kosong.Aku cuba cari tempat yang sesuai untuk membuang rasa lenguh badan aku dan port terbaek sebelah makcik tu.Makcik tu pandang aku yang baru je melabuhkan punggung di kerusi.

Makcik : Hari pertama ,memang macam ini dik.
Aku : Yelah,mesti lama lagi ni
Makcik : Makcik hari itu pergi hantar anak makcik belajar kat KLMU pun macam ni gak,tapi nasib baik dalam aircond dalam dewan tak de lah panas macam ni.
Aku : ermmm.besa lah makcik tempat ini kecik je,nak masuk ramai-ramai kan tak muat  dewan.Tu agaknya diorang buat kat luar je.
- si suami bangun dari kerusi - ntah pergi mana.
Makcik : Tu tak tahan panas lah tu.Pakcik ni bukan boleh panas-panas.
Aku : (senyum) yelah.
Makcik : Anak makcik ada sorang lagi belajar kat PTPL .Ni anak makcik yang 3 pulak nak hantar g belajar.
Aku : ermmm...bagus lah daripada dok rumah.Elok g belajar daripada dok rumah.
Makcik: Adik ni amik kos apa? SPM dapat berapa?Anak makcik ni SPM ok je.Tapi tak nak hantar dia jauh-jauh biar depan mata.Senang makcik nak tengok dia.
Aku : (senyum) tak abis dah SPM..bukan saya daftar.
Makcik : Alar nape nak malu.Cakap je berapa SPM bebaru ini.Biasa nya yg masuk sini budak tak arah tuju.
Aku : Saya dah tak layak nak daftar pun makcik.
Makcik : Yeke?alar ...tak salah nak belajar lagi apa malu.Time muda ni lah nak belajar betul-betul.Anak -anak makcik semua nya bagus-bagus.Sorang kat KLMU sorang lagi kat PTPL.
Aku : Diam (senyum) -dalam hati aku (Makcik tau tak makcik umur saya? dah tinggal SPM 10tahun yg lepas.. ada aku peduli anak ko belajar kat mana?)
Makcik : Kalo dah tak bagus tu cakap je lah tak bagus.Jangan buat diam je.
Aku: (diam)eh?eh? makcik ni sinis pulak dia.-dalam hati je aku jawap.kang pakai mulut nampak kureng lak.


 Suasana diam- malas aku nak melayan makcik ni..

Makcik tu cuba control lawa.Bila aku malas dah nak beborak ngan dia.
Tegur lak budak sebelah kiri dia pulak.

Makcik : Adik amik kos apa?anak makcik sorang kat KLMU sorang lagi kat PTPL.semua anak makcik g belajar lepas SPM.Adik SPM dapat berapa?Anak makcik SPM dapat bagus.Tapi nak sambung belajar kat sini senang makcik tengok dia.Anak makcik tu pandai orang nya.Semua anak-anak makcik bagus-bagus.
Adik blurr : Ermmm??saya amik kos cuba diam dengar taklimat kat depan.
Makcik : Anak makcik kat KLMU tu ni dah last sem.SPM adik dapat berapa masuk sini.Biasanya orang masuk sini tak lulus SPM.
Adik blurr: SPM saya dapat apa yang saya dapat.Bukan saya nak menyusah kat makcik pun.

Tetiba makcik tu diam.....

Aku lak senyum je.

Part best - aku suka makcik tu cakap aku baru pas SPM -wow!!! muda jelita lagi rupanya aku ni.

1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Bulan Ramadhan 2023

 Assalamualaikum semua. Hari ini merupakan hari yang ke 19 Ramadhan, Here we go... kini kita dalam 10 hari Ramadhan terakhir. Selalunya En.S...