Tuesday, August 16, 2011

Resepi Ramadhan - Ayam Goreng Berempah

Salam,

Yey...kali ni aku nak share resepi ayam goreng berempah(my style) hehee..simple mudah sedap,yo..yo..je kan.Hah,lantak lah..tapi kena gak korang try pasal ni.Resepi adhoc punya.Last weekend,Mak mertua datang nak berbuka sama,apa lagi di mintak aku buat nasi ayam.Tapi ayam nak goreng berempah sebab Mami aku sorang tu tak makan sangat if buat nasi ayam bodo ayam roast camtu je.
Nak tak nak kenalah tunaikan permintaan orang tua ni..buat punya buat nasib baik menjadi..hihihi.

Cam besa lah kalau aku kat dapur -Tuan kecik Addin pun nak sama sibuk.Tapi kali ni aku serah bulat2 kat Abi dier.Biar Abi dier lah tengok2 kan,senang sikit aku nak buat keje.
Tunggu apa lagi Addin pada Abi: meh lah masak!!!!!
Jadi bahan2 nya ialah:


@@Bahan2@@
- Ayam
- Jintan manis (kisar)
- Jintan Putih (kisar)
- Serai - 1 tangkai (kisar)
- Bawang putih (kisar)
- Bawang merah (kisar)
- Halia (kisar)
- Serbuk kari
- Serbuk kunyit
- Cili kering (kisar)
- Tepung jagung
- Telur 1 biji (pecah dan pukul)
- Daun kari
- Garam
- Minyak


@@ Cara2@@
- Kisar all bahan2 yang perlu dikisar.Gaul dengan serbuk kari dan serbuk kunyit.Masukkan ayam gaul sebati dengan garam.Masuk kan telur yang telah dipukul dan gaul dengan tepung jagung.last sekali masuk kan daun kari.Nyum2,perap ayam selama 1 atau lebih jam..Tunggu nak berbuka nanti baru goreng.
Sedap makan panas2....


Tumb up!! dari mak mertua aku....hehehee..kembang buntot asa.

Selamat mencuba..

No comments:

Post a Comment

Bulan Ramadhan 2023

 Assalamualaikum semua. Hari ini merupakan hari yang ke 19 Ramadhan, Here we go... kini kita dalam 10 hari Ramadhan terakhir. Selalunya En.S...