Monday, August 8, 2011

Resepi Ramadhan -Puding roti kukus kastad kurma.

Salam ramadhan,

Hari minggu baru ni,aku balik rumah mami aku.Biasalah if balik umah mami kena rajin-rajin ke dapur.Dah memang plan nak buat puding,then datang lah idea ni..puding roti..tapi kali ni aku tak nak bakar,bagi lembab-lembab sikit baru lah umph!!!Sejurus je addin aku tido kan pukul 2pm.Aku siap2 terus ke dapur,keluar kan periuk kukusan dan bahan nak buat puding.Kalau rasa petang ni sempat-sempat korang nak buat puding ni leh lah try.Coz buat nya sangat simple dan mudah.


@@Bahan2@@
Roti-(aku pakai gardenia dalam 7 keping) potong 4 bahagian
Susu cair 2 tin.
Susu segar 2 cawan.
Gula halus - (alah-blend je gula yang ada,apa susah)
Magejirin -(yg ni aku pakai majerin Natural,sedap sikit kurang lemak)
Kismis
Tepung Kastad.
Esen vanilla.
Telur 3 biji.
Air
Kurma.(buang biji dan potong kecil2)


@@Cara2 Puding roti@@
1) Potong roti dalam 4bahagaian, Susun cantik2 dalam loyang.Then masuk kan susu segar.Biar sampai roti dah kembang.

2) Masukkan gula,majerin dan telur.Pukul sampai kembang.Then masukkan esen vanilla dan susu cair 1 tin.Pukul sampai sebati.

3) Campuran tadi, tuang dalam aduan roti yg dah kembang bersama susu segar.Tabur kismis kat atas permukaan puding.Yey!!!dah leh kukus.Kukus dalam 30-40 minit.Angkat dan sejukkan.


@@Cara2 Puding kastad kurma @@

1) Panaskan air,masukkan susu cair.Tunggu sampai mendidih.Then masukkan gula (ikut pada manis,then masukkan kurma yg dipotong kecil2.Last masukkan tepung kastad sedikit dan esen vanilla.Ikut citarasa..pada aku jangan banyak sangat nanti keras.Kacau all bahan tadi atas api yg perlahan dan sampai pekat.Tara siap!!


2)Tuang puding kastad kurma atas puding roti yang dikukus tadi,then rata kan elok2.Simpan dalam peti ais..Then boleh makan waktu berbuka nanti.Yum2..sedap macam aiskrim rasanya.

Selamat Mencuba...

*Hubby aku suka puding ni,makan sampai sahur pagi tadi...hehehe...*

Lagi sekali sorry tak sempat snap poto.

No comments:

Post a Comment

Bulan Ramadhan 2023

 Assalamualaikum semua. Hari ini merupakan hari yang ke 19 Ramadhan, Here we go... kini kita dalam 10 hari Ramadhan terakhir. Selalunya En.S...