Wednesday, December 9, 2009

Winning d situation

Perempuan dan merajuk macam dah sinonim, kenapa perempuan suka merajuk?pendapat aku mungkin sifat perempuan memang begitu,suka dimanja dan suka jika diberi perhatian.Adakala merajuk ini boleh membawa kebaikan pada perempuan tapi adakala makan diri sendiri.Pada aku, kalau aku merajuk,biasa nya aku diam kan diri...(silent mode)....bila dah ok aku bersuara semula.Or time aku terasa diri aku tak dpt mengawal amarah merajuk aku atau pendek kata aku terasa hati dalam sesuatu kes aku akan blah dr tempat kejadian.Mungkin ini juga yg parents aku ajar aku masa aku budak-budak lagi.Merajuk tak dapat sesuatu,aku lari kan diri sekejap..then parents aku biar je aku menangis sampai kering airmata.Aku penat..aku tido jelah.Lagi satu,aku tak berapa ingat siapa yg pujuk aku kalau aku merajuk.Pasal aku memang dari kecil hidup atas kaki sendiri.

But, bila dah besar panjang ni.Hati pun makin tua, at least nak gak kena pujuk.Bukan apa aku boleh dikatakan kurangnya merasa kasih sayang orang tua aku berbanding adik-beradik aku yg lain.Masa aku kecil lagi parents aku dah hidup tak sehaluan.Jadi yg bongsu inilah jadi mangsa,membesar sendiri.Itu yg kadang2 aku ada cepat terasa,lebih2 lagi bila tau org tu sayang kat aku bukan main lagi.Nak rasa macam mana dipujuk bila merajuk.Coz setau aku,resepi orang tua-tua pujuk memujuk ini sebenarnya boleh mengeratkan lagi satu hubungan.Kita tahu macam mana kita dihargai dan menghargai apa yg kita ada.

Ada cara pujuk yg agak berkesan pada sesetengah perempuan -beli bunga,beli coklat,beli barang kemas macam2 lah beli nya.Tapi hati dan perasaan sama ke dengan harga semua menda yg dibeli tu?Ada yg cair gak bila dapat bunga,tak dinafikan.Aku pun suka gak bila ada yg bg bunga kat aku.Tapi aku lagi suka bila orang itu dapat buat aku ketawa semula.Itu lah cara paling berkesan bagi aku kalau aku merajuk.Bukan beli itu,ini cukup buat aku senyum semula.Bukan kata-kata manis or menunjukkan kau tu gila2 nak pujuk..Simple is, kau pandai buat lawak.Itu yg mahal bagi aku.Alhamdulillah..dia tau macam mana nak pujuk aku.


Jangan lak jadi macam kes kawan aku masa aku study dulu.Putus cinta yg bertahun2 lama nya..coz pakwe dia tak pandai pujuk dia.Tak pun pernah aku ingat, ada kes masa aku belajar dulu,kelas malam ada couple bergaduh tepi kelas.Awek menangis kaw2, then balak dia blah bodo cam tu je.Tak pasal aku 4 serangkai yg berkenderaan g hantar awek dia balik hostel.Kot nyer pun marah si balak, hantar lah awek tu.Nasib baik ada aku 4serangkai if tak aku rasa ada gak awek tu kena kebas dek orang memalam buta tak pun jalan kaki sorang2.Marah2 gak tp keselamatan kena amik kira.

So pendek kata ,perempuan memang suka merajuk tapi sebenarnya bukan lah 100%.Tapi perempuan ini ada satu "feeling" yg berharap permintaan mereka ditunaikan atau dilayan dengan hati yg ikhlas.Pujuk lah...kalau selagi boleh pujuk.Jangan tinggal orang perempuan ini terkontang kanting cam tu je.Bukan apa?nanti kena kebas baru nak melopong.



Persuade: To win someone over , win approval or support for.

No comments:

Post a Comment

Bulan Ramadhan 2023

 Assalamualaikum semua. Hari ini merupakan hari yang ke 19 Ramadhan, Here we go... kini kita dalam 10 hari Ramadhan terakhir. Selalunya En.S...